Csináld magad | Mécsestartó betonból

Amikor nemrégiben megláttam egy kiürült tejes dobozt, eszembe jutott, hogy tuti öntőforma lenne belőle. Épp úgy, ahogy bármilyen másik kiürült dobozból. Ezen a vonalon elindulva jutottam el odáig, hogy karácsonyi ajándékként beton mécsestartót készítek, egy kicsit férfiasabb kiadásban. 

Elkészülte után egy szalaggal díszítettem, amire egy filc hópelyhet ragasztottam. Mivel ez eltávolítható bármikor, a karácsonyi ajándéknak készült mécsestartó a hétköznapokban is használható mutatós dekorációként.

Ha nincs időd a beton száradására, kötésére várni, gipszből is elkészítheted. 



Hozzávalók:


  • kiürült négyzet alapú hasáb formájú tetrapack tejes doboz, vagy üdítős doboz
  • száraz előrekevert betonkeverék
  • víz
  • keverőedény
  • maszkolószalag
  • műanyag kupak
  • akrilfesték és ecset
  • filc vagy szilikon csúszásgátló korong
  • ragasztópisztoly+ragasztórúd


Néhány szó a betonról
A beton egy építőanyag, ami a következő anyagok megfelelő arányú keveréke: cement, sóder vagy kvarchomok, és víz. A száraz anyagok és víz összekeverés után kémiai reakcióba lépnek, a víz elpárolog, és létrejön a szilárd beton. Amikor formába öntjük, a betont tömöríteni kell (döngölés) a megfelelő anyagtömörség elérése érdekében, plusz az esetleges légbuborékok eltávozásának elősegítésére a formát/zsalut mindig megütögetjük, vagy vibráltatással is elősegíthetjük a légbuborékok felszínre kerülését. 
A száradás folyamata alatt a betont minimum egy hétig nedvesen kell tartani, óvni kell a fagytól, és a tűző napsütéstől. A teljes (elméleti) kötési idő általában 28 nap , de ez függ a levegő nedvességtartalmától, az alapanyagok minőségétől, a keverési aránytól, a hőmérséklettől is.
Ha csak hobbicélra használod, akkor válaszd a készre kevert változatot, vagy az ékszerbeton alapanyagot, bár én pont ennél a projektnél jártam úgy, hogy még egy kis cementet kellett hozzákeverni a bolti zsákos száraz betonkeverékhez, mert nem állt össze az első adag - arról nem is beszélve, hogy a macska ügyesen felborította az egészet fél nap húzás után :D 

Elkészítés:

Az öntőformának szánt dobozt mosd ki, szárítsd meg, és vágd le a kívánt magasságra.

Keverd be a betont a csomagoláson leírtak alapján. Mindig kövesd a gyártó utasításait, és viselj megfelelő védőfelszerelést! (jól szellőző helyen készítsd, és viselj kesztyűt, védőszemüveget, arcmaszkot)


Öntsd a betonkeveréket az öntőformába, és helyezd bele a műanyag kupakot. A kupak fogja képezni a gyertya üregét. A kupakba helyezz néhány kavicsot, ha szükséges, maszkolószalaggal, vagy deszkadarabokkal biztosítsd a doboz merevségét az egyenes oldalak eléréséhez. Hagyd 24 órán át száradni, mielőtt lebontod róla az öntőformát.








24 óra elteltével óvatosan szedd ki a kupakot, és bontsd le a dobozt róla.

Hagyd további egy hetet száradni közvetlen napfénytől védett, fagymentes, szobahőmérsékletű, szellős helyen, de minden nap nézz rá. Ha nagyon kivilágosodik, permetezd meg vízzel.

Két hét után vettem kezelésbe az enyémet, kissé lecsiszoltam egy durvább csiszolóvászonnal, és kimaszkoltam a csíkokat. Ezeket metálfényű akrilfestékkel festettem ki, és amíg nedves volt a festék, eltávolítottam a maszkolószalagokat. Így éles vonalú csíkokat kaptam.







Végül szilikon csúszásgátló korongokat ragasztottam az aljára, hogy ne karcolja össze a bútort. Filckorongokkal is helyettesítheted.




Ha nincs időd a beton kötési idejét kivárni, akkor gipszből is elkészítheted, bár a végeredmény könnyebb, és törékenyebb is lesz egyben.






Megjegyzések